home   ao english   musik   literatur   journalismus   bilder   sprachen   mehr   shop   sitemap
ROCK'N'ROLL
Nachricht von Ozzy Balou
Eine Rekonstruktion
von Anis Hamadeh
ROCK'N'ROLL
Message from Ozzy Balou
A Reconstruction
by Anis Hamadeh
<< vorige previous DIE ZEHNTE NACHRICHT - THE TENTH MESSAGE nächste next >>

Es ist eine neue Situation entstanden. Nachdem Ozzy Balou gestern darüber informiert wurde, dass Nachrichten im Netz stehen, können wir davon ausgehen, dass er von jetzt an mitliest, was übrigens zur Beruhigung der Redaktion beigetragen hat. Zur Zeit treffen hier relativ viele Mails ein. Ich habe deshalb die meisten Beiträge gekürzt, auf ihre wesentliche Aussage beschränkt und in einer mir sinnvoll erscheinenden Reihenfolge zusammengesetzt.

(1) Hermann T.: In den früheren Beiträgen wurde öfter auf die Unterschiede zwischen den Linken und den Rechten eingegangen und man sprach über das Establishment und die Krawallmacher und all diese Sachen. Auch ich war in der betreffenden Zeit oft im BLUESLAND und kann mich gut erinnern. Ich denke, mit diesen Begriffen kommt man nicht weit. Der Streit zwischen irgendwelchen Linken und Rechten hatte nie wirklich etwas mit Ozzy zu tun. Wie es mir heute vorkommt, hatte er eine ganz andere Frontlinie. Er stritt weder gegen die einen noch gegen die anderen, er stritt eher gegen den Streit selbst, was damals keiner verstanden hat. Die haben alle gedacht: Gegen wen kämpft der eigentlich? Und wenn er nicht kämpft, was soll dann der Aktionismus? Aber es waren die falschen Fragen.

(2) Marwan J.: Wenn man heute sieht, wie die Taliban militärisch angegriffen werden, merkt man doch sofort, dass es das Problem nicht löst, und auch, dass die orientalische Anti-Amerika-Front nicht irrational ist. Sie haben Argumente wie das Israelproblem und die fehlenden Maßnahmen der UNO. Dass ein großer Teil der Welt die Außenpolitik der Amerikaner nicht mag, muss ja einen Grund haben. Ich bin Palästinenser aus Gaza und lebe seit zwölf Jahren in Deutschland. Nachdem ich hier so lange gelebt habe, verstehe ich die deutsche Gesellschaft ganz gut. Ozzy lebt sogar noch stärker mit den beiden Kulturen. Ich glaube, wenn man beide Seiten kennt, dann muss man wütend darüber werden, dass so viele unbewusste Ängste und Eitelkeiten zu so viel Blutvergießen führen.

(3) Christine B.: Ich bin erstaunt darüber, wie wichtig diese Songtexte anscheinend sind. Ich habe beide Platten der BULLETS und habe da nie so drauf geachtet. Ich finde aber auch, dass sie sich textlich gar nicht so sehr unterscheiden von anderen kreativen Bands. Also was die Botschaften angeht, meine ich. Für mich ist das Besondere, dass man die BULLETS-Platten heute noch genauso hören kann wie früher.

(4) Doris M.: Ich bin auch der Ansicht, dass es die Buddha-Geschichte war, mit der Ozzy sich letztlich selbst den Weg versperrt hat. Ich hatte jeden Sommer im BLUESLAND gekellnert. Ozzy und ich mochten uns eigentlich immer, aber irgendwann hatte ich das Gefühl, dass er von seiner Umgebung erwartet, dass man ihm zu Füßen liegt, so wie die Mädchen aus der ersten Reihe. Er hat nie was gesagt, aber ich habe es so empfunden. Ich wusste irgendwann nicht mehr, was ich zu ihm sagen sollte, über was ich mit ihm reden sollte. Das ging einigen so.

(5) Jens K.: Ich möchte meine Meinung über den Song EVERYBODY TO BE FREE abgeben. Darüber hat es ja damals eine ziemliche Debatte gegeben. Ich habe Ozzy und die Band über diesen Song kennengelernt und habe ihn bestimmt 200 Mal gehört. Er hat etwas in mir ausgelöst. Schwer zu sagen, was es ist. Aber es ist immer noch mein Lieblingssong. Einige Leute fanden den Song anstößig, aber das kann ich überhaupt nicht verstehen. Wahrscheinlich wegen der Zeile „Say the word and be like me“. Aber das haben die BEATLES auf der RUBBER SOUL auch schon gesagt. Sogar wörtlich. Ich glaube, es ging gar nicht um den Text. Es ging mehr um die Atmosphäre, die davon ausging. Viele fühlten sich irgendwie angegriffen oder gestört. Das passte nicht in die Zeit. Die Melodie schon, aber der Song nicht.

(6) Maria: Eines Tages hörte ich Ozzy im Wohnzimmer an einem neuen Song basteln. Wir waren gerade sechs Wochen zusammen. Er spielte immer nur diese drei Akkorde, C, G und D. Irgendwann sang er dazu. Dann hörte er wieder auf. Als er zu mir in mein Zimmer kam, fragte ich ihn nach dem Song. Er meinte nur, das sei nichts, zu simpel. Ich bat ihn aber, es noch einmal für mich zu spielen, und es gefiel mir sehr gut, auch die erste Strophe, die er hatte. Da hat er den Song dann zu Ende geschrieben.

(7) Carl: Wir wollten EVERYBODY TO BE FREE erst schon auf der DEBUT bringen, aber wir hatten Bedenken. Der Colonel hat es dann zähneknirschend auf der zweiten Platte geduldet, aber auch ich fand die Idee nicht so besonders. Nicht wegen dem Song. &Üuml;berhaupt nicht, ich mochte ihn sehr. Wenn wir ihn spielten, sind wir meistens gut abgefahren. Man versinkt einfach in diesem Rhythmus. Wenn du es selbst spielst, merkst du das natürlich doppelt. Aber ich fand, es passte nicht, ihn auf eine Platte zu nehmen, die POISON heißt. Das war mir ein bisschen zu provokativ. Die Öffentlichkeit hat das vielleicht ähnlich empfunden. Michael war damals richtig sauer und Oliver wohl auch, weil Ozzy sich durchgesetzt hatte. Das war so ein Knackpunkt. Ich fand schließlich, dass es Ozzys Recht war. Ich meine, er hatte den ganzen Kram geschrieben, und er wollte den Song endlich raushaben. Es war ihm wichtig. Das ist eben Rock'n'Roll, meine Güte. Wir waren nicht in der Konsumbranche. Damit sich aber jeder selbst ein Bild von dem Song machen kann, stellt die Redaktion hier den Songtext und die Audio-Datei ins Netz. Wenn Ozzy etwas dagegen hat, was ich nicht glaube, nehmen wir ihn wieder heraus. Wäre ja kein Problem. Es handelt sich hier übrigens nicht um die Aufnahme der BULLETS, sondern auf Marias speziellen Wunsch um Ozzys Demo-Version, die er mit dem Drumcomputer, zwei akustischen Gitarren und mehreren Stimmen aufgenommen hat. Die meisten der BULLETS waren nämlich an dem Tag nicht erreichbar und er wollte unbedingt mit dem Song anfangen. Diese Version ist in Marias Privatarchiv gelandet.



EVERYBODY TO BE FREE
Words and Music by Ozzy Balou (1989)

And one of these moments I´m gonna die
And one of these moments I´m gonna cry
And one of these moments I´m gonna laugh against the wall
I heard my call

And one of these days you´re gonna listen to me, yeah
Not for myself but for the things that I see
I want everybody to be free
Everybody to be free
Praise the Lord and be
Say the word and be like me
If you can you can sing it with me
Everybody to be free
Everybody to be free

From the land of darkness
From the cave of misery
From the halls of sadness
Do you know what I mean ?

I want everybody to be free
Everybody to be free
Praise the Lord and be
Say the word and be like me
If you can you can sing it with me
Everybody to be free
Everybody to be free
Everybody to be free
Everybody to be free
Everybody to be free
Everybody to be free

EVERYBODY TO BE FREE (Audio): MP3

Redaktion in Kiel, 09.10.01

Nächste Nachricht >>


+++ ROCK'N'ROLL +++ NACHRICHT VON OZZY BALOU +++

A new situation has arisen. After Ozzy Balou was informed yesterday that there are messages on the net, we can assume that he is reading from now on, which, by the way, has helped to calm down the editorial staff. At the moment a relatively large number of mails arrive here. I have therefore shortened most of the contributions, limited them to their essential message and put them together in an order that seems to make sense to me.

(1) Hermann T.: In the earlier contributions, the differences between the left and the right were discussed and people talked about the establishment and the rioters and all that sort of thing. I, too, was often in the BLUESLAND during the period in question, and remember it well. I think you don't get far with those terms. The fight between some leftists and rightists never really had anything to do with Ozzy. As it seems to me today, he had a completely different front line. He didn't argue against one or the other, he rather argued against arguing itself, which at the time nobody understood. They all thought: Who is he actually fighting? And if he's not fighting, what's the point of all this actionism? But they were the wrong questions.

(2) Marwan J.: When you see the Taliban being attacked militarily today, you immediately realize that it doesn't solve the problem, and you realize that the Oriental anti-America front is not irrational. They have arguments like the Israel problem and the lack of UN action. The fact that a large part of the world does not like the foreign policy of the Americans, must have a reason. I am a Palestinian from Gaza and have lived in Germany for twelve years. After living here for so long, I understand German society quite well. Ozzy lives even more with the two cultures. I think if you know both sides, you have to get angry because so many unconscious fears and vanities lead to so much bloodshed.

(3) Christine B.: I am amazed at how important these song lyrics seem to be. I have both records of the BULLETS and never paid much attention to the words. But I also think that lyrically they are not that different from other creative bands. In terms of the messages, I mean. For me, what's special is that you can still listen and enjoy the BULLETS' records today.

(4) Doris M.: I also think that it was the Buddha thing that Ozzy ultimately blocked his own way with. I had waited tables at the BLUESLAND every summer. Ozzy and I actually always liked each other, but at some point I got the feeling that he expected those around him to fall at his feet, just like the girls in the front row. He never said anything, but I felt that way. At one point I didn't know what to say to him, what to talk to him about. This is how several people felt.

(5) Jens K.: I would like to give my opinion about the song EVERYBODY TO BE FREE. There was quite a debate about that at the time. I got to know Ozzy and the band through this song and I must have heard it 200 times. It triggered something in me. It's hard to say what it is. But it's still my favorite song. Some people found the song offensive, but I can't understand that at all. Probably because of the line "Say the word and be like me." But that's what the BEATLES said on RUBBER SOUL. Literally, even. I don't think it was about the lyrics at all. It was more about the atmosphere that emanated from it. Many felt somehow attacked or disturbed. It didn't fit in with the times. The melody did, but the song didn't.

(6) Maria: One day I heard Ozzy in the living room tinkering with a new song. We had just been together for six weeks. He was always playing these three chords, C, G and D. At some point he would sing along. Then he stopped again. When he came to my room, I asked him about the song. He just said it was nothing, too simple. But I asked him to play it again for me, and I liked it very much, even the first verse he had. That's when he finished the song.

(7) Carl: In the beginning, we wanted to put EVERYBODY TO BE FREE already on the DEBUT album, but we had doubts. The Colonel then grudgingly tolerated it on the second record, but I didn't think it was such a great idea either. Not because of the song, not at all, I liked it a lot. When we played it, we usually took off and it was good. You just sink into that rhythm. Of course, when you play it yourself, you notice it twice as much. But I didn't think it was fitting to put it on a record called POISON. It was a little too provocative for me. Maybe the public felt the same way. Michael was really pissed off at the time, and Oliver probably too, because Ozzy had gotten his way. That was a kind of sticking point. In the end I thought it was Ozzy's right. I mean, he had written all that stuff, and he wanted to get the song out finally. It was important to him. That's rock and roll, my goodness. We weren't in the consumer industry. But so that everyone can make up their own mind about the song, the editors are putting the lyrics and the audio file online here. If Ozzy has something against it, which I don't think he does, we'll take it out again. Wouldn't be a problem. By the way, this is not the recording of the BULLETS, but on Maria's special request Ozzy's demo version, which he recorded with a drum computer, two acoustic guitars and several voices. This is because most of the BULLETS were unavailable that day, and he really wanted to get started on the song. This version ended up in Maria's private archive.

EVERYBODY TO BE FREE
Words and Music by Ozzy Balou (1989)

And one of these moments I´m gonna die
And one of these moments I´m gonna cry
And one of these moments I´m gonna laugh against the wall
I heard my call

And one of these days you´re gonna listen to me, yeah
Not for myself but for the things that I see
I want everybody to be free
Everybody to be free
Praise the Lord and be
Say the word and be like me
If you can you can sing it with me
Everybody to be free
Everybody to be free

From the land of darkness
From the cave of misery
From the halls of sadness
Do you know what I mean ?

I want everybody to be free
Everybody to be free
Praise the Lord and be
Say the word and be like me
If you can you can sing it with me
Everybody to be free
Everybody to be free
Everybody to be free
Everybody to be free
Everybody to be free
Everybody to be free

EVERYBODY TO BE FREE (Audio): MP3

Edited in Kiel, 09.10.01

Next Message >>


+++ ROCK'N'ROLL +++ MESSAGE FROM OZZY BALOU +++
hoch
Datenschutzerklärung und Impressum (data privacy statement and imprint)