Dance on with the Elvis Sound of the 21st Century Elvis vs. Spankox "Re: Versions" Anis Hamadeh, 31 Dec. 2008 This Elvis remix album is powerful. DJ, producer, and remixer Spankox alias Agostino Carollo from Verona re-edited eleven of the early Elvis hits (plus one bonus videoclip). He added modern rhythms and presented the album in summer in Memphis, in front of thousands of fans. Elvis Presley Estate, Warner Music Group Central Europe, Mike "Jailhouse Rock" Stoller, they all love the album. Is it really that good? Yes.
There could hardly be a nicer present for 2009 for an Elvis fan. The songs were treated very carefully and it is easy to feel at home with them, because Spankox only translated the songs and did not change their meaning. This is the biggest merit of the album. Especially the very early pieces – Blue Moon of Kentucky, Baby Let's Play House, Just Because und That's All Right – sound wonderfully fresh and contemporary in this form. Even very young listeners will understand this music. Elvis' voice is strong and full, the typical light guitar riffs are still there, the rhythms work, and the mysterious element of Elvis' art remains untouched, too.
It should not surprise that even purists can be thrilled by this translation work. Elvis himself played his old hits in an updated form during his comeback in 1968, faster and with a new sound. In the eighties, Felton Jarvis produced "Guitar Man", the first Elvis remix album, with country songs. In more recent times we had the remix hits "A Little Less Conversation" (2002, DJ Junkie XL) and "Rubberneckin'" (2003, Paul Oakenfold).
"Elvis vs Spankox: 'Re:Versions'" is half an hour of action nonstop. It is the Elvis of the 21st century, so let's dance on. |
Zum Tanzen gut: Elvis-Sound des 21. Jahrhunderts „Elvis vs. Spankox Re: Versions“ Anis Hamadeh, 31.12.2008 Dieses Elvis-Remix-Album hat es in sich. Elf der frühen Elvis-Hits hat DJ, Producer und Remixer Spankox alias Agostino Carollo aus Verona neu gemischt (plus ein Bonus-Videoclip), mit modernen Rhythmen versehen und im Sommer vor Tausenden Fans in Memphis vorgestellt. Elvis Presley Estate, Warner Music Group Central Europe, Mike „Jailhouse Rock“ Stoller, alle sind begeistert. Zu Recht? Ja.
Ein schöneres Geschenk für 2009 kann man einem Elvisfan kaum machen. Die Songs sind liebevoll bearbeitet und man fühlt sich gleich zu Hause, weil Spankox die Songs nur übersetzt und nicht in ihrem Sinn verändert hat. Darin liegt das größte Verdienst dieses Albums. Vor allem die ganz frühen Stücke – Blue Moon of Kentucky, Baby Let's Play House, Just Because und That's All Right – klingen wunderbar frisch und zeitgemäß in dieser Form. Auch sehr junge Hörerinnen und Hörer verstehen diese Musik. Elvis Stimme ist satt und voll, die typischen hellen Gitarrenriffs blieben erhalten, die Rhythmen stimmen und auch das Geheimnisvolle an Elvis' Kunst blieb unangetastet.
Dass selbst Puristen begeistert sein können von dieser Übersetzungsarbeit, sollte nicht verwundern. Elvis selbst spielte bei seinem Comeback 1968 die alten Hits in neuem Gewand, schneller und mit neuem Sound. In den 80ern brachte Felton Jarvis mit „Guitar Man“ das erste Elvis-Remix-Album mit Country-Stücken heraus. Aus jüngerer Zeit sind die Remix-Hits „A Little Less Conversation“ (2002, DJ Junkie XL) und „Rubberneckin'“ (2003, Paul Oakenfold) zu nennen.
„Elvis vs Spankox: 'Re:Versions'“ ist eine halbe Stunde Action ohne Pause. Es ist der Elvis des 21. Jahrhunderts, zum Tanzen gut.
|